1 op 4 werknemers snoept te veel op het werk door stress

Nieuwe Hoogstraten® kiwibes in meeneemshaker als gezonde snack

62 procent van de werknemers zou meer fruit eten als de werkgever die gratis of goedkoper aanbiedt. Slechts 12 procent van de werkgevers doet dat effectief. Ongezonde snacks blijven zo het populairste tussendoortje, wat een negatieve impact heeft op de gezondheid van de werknemers. Nochtans zijn gezonde werknemers van groot belang voor het bedrijf. Ze zijn minder vaak ziek, werken meer geconcentreerd en efficiënt. Veiling Hoogstraten lanceert daarom de nieuwe oogst van de Hoogstraten® kiwibes als alternatief voor ongezonde snacks. De kiwibesvruchten zijn verpakt in een gebruiksvriendelijke meeneemshaker en zijn dus handig te verorberen onderweg of aan het bureau.

Dit blijkt uit een recente studie bij zeshonderd werknemers over hun eet- en snackgewoontes, uitgevoerd door onafhankelijk studiebureau i-Vox in opdracht van Veiling Hoogstraten.

Werknemers staan tegenwoordig onder heel wat stress: er moet meer werk met minder mensen gedaan worden, er is minder tijd en alles moet sneller. Daarom grijpen heel wat mensen gemakkelijk naar een ongezonde snack als tussendoortje, vaak om extra energie te krijgen (54%) of uit behoefte aan suiker (51%). Ook stress blijkt een belangrijke factor voor het snacken. 1 op 4 bevestigt veel stress te hebben op het werk en daarom sneller naar een ongezonde snack te grijpen. Volgens ruim 1/4de versterkt dat bovendien hun concentratie.

De grote behoefte aan gezonde tussendoortjes op het werk inspireerde Veiling Hoogstraten om de nieuw oogst van de Hoogstraten® kiwibes te promoten als een gezonde snack in een handige verpakking. “De kiwibes, die ongeschild als een druif gegeten wordt, biedt als hapklare en zeer smakelijke smaak- en energiebom een goed alternatief voor zoete snacks. Ze beschikt bovendien over alle gezondheidsvoordelen van een kiwi. Door de nieuwe kiwibessen aan te bieden in een shaker spelen we actief in op de behoefte naar fruit als snack”, aldus Jan Engelen, Sales & Marketing Directeur Veiling Hoogstraten.

Ongezonde levensstijl nefast voor productiviteit

Om de snack- en eetgewoonten van werknemers op de werkvloer in kaart te brengen peilde Veiling Hoogstraten verder naar de frequentie van het snacken, waarom werknemers nood hebben aan een tussendoortje en in welke mate ze kiezen voor gezonde of ongezonde snacks. Uit de resultaten blijkt dat de helft van de werknemers ook tijdens het werk aan zijn eigen bureau snackt, zonder een pauze te nemen. Die combinatie van weinig lichaamsbeweging en ongezonde tussendoortjes zorgt voor een hoge calorieopname, met het risico op hart- en vaatziekten en overgewicht. “Uit diverse wetenschappelijke studies wordt een hoger BMI en een ongezonde levensstijl geassocieerd met absenteïsme. Obese mannen en vrouwen hebben 82% tot 133% meer kans op een langdurige afwezigheid op het werk. De WHO wil dat de werkgever een essentiële rol speelt in het bestrijden van overgewicht. Hij moet gezonde maaltijden, fysieke activiteit en toegang tot gezonde tussendoortjes promoten. Bovendien heeft de overdaad aan suiker in de meeste snacks tot gevolg dat men een korte energieboost heeft gevolgd door futloosheid. Het komt dus de productiviteit op de werkvloer niet ten goede”, aldus internationaal voedingsexpert Prof Patrick Mullie van de VUB.

Goede wil, maar middelen ontbreken

Vaak wil de werknemer wel gezonder eten maar heeft hij daar de middelen niet voor. De meest heikele punten zijn traktaties van collega’s (41%), het aanbod in de cafetaria (23%) en snacks tijdens vergaderingen (16%). 62 procent van de bevraagden geeft aan bereid te zijn gezonder te eten als het fruit gratis of goedkoper aangeboden wordt. Bedrijfsinitiatieven om fruitconsumptie te promoten, zoals een vaste fruitdag waar de werkgever gratis fruit aanbiedt, worden nog maar bij 12 procent van de werknemers georganiseerd. Een variant daarop, de groentedag, wordt enkel bij 3 procent van de bevraagden geregeld. Ook andere initiatieven zoals een bonus, korting of ander voordeel wanneer werknemers gezond eten (2%) of motiverende spreuken i.v.m. gezondheid (7%) zijn eerder een uitzondering.

Nochtans zou de beschikbaarheid van gezonde snacks op het werk voor 55 procent een goede motivatie zijn om gezonder te eten. 53 procent zou zelfs kiezen voor gezonde snacks als die goedkoper zijn dan snoepgoed. Ook meer informatie op het werk over gezondheid is voor 22 procent een reden om gezonder te eten. Randstad Group is een van de bedrijven die haar werknemers sensibiliseert om op het werk gezonder te eten, wat kadert in hun preventiebeleid. “Op ons intranetplatform voor personeel publiceren wij regelmatig tips en tricks hoe werknemers gezonder kunnen eten tijdens het werk. Dat gaat over tussendoortjes en maaltijden, maar vaak zijn het ook tips over meer bewegen op het werk. Werknemers hebben te weinig dagelijkse beweging wat uiteraard ook een negatieve invloed heeft op de gezondheid van onze werknemer”, zegt Joris Trog, Preventie Adviseur van Randstad Group.

Veiling Hoogstraten kondigt vroegste én recordoogst Hoogstraten® kiwibes aan

Door het warme voorjaar is de oogst van de Hoogstraten® kiwibes uitzonderlijk vroeg. “Gelukkig hoeven we niet in te boeten aan kwaliteit en kwantiteit want we hebben 20 ton meer geproduceerd dan vorig jaar, namelijk 70 ton in plaats van 50 ton in 2013. De Hoogstraten® kiwibes is slechts een korte tijd beschikbaar en is dus, net zoals asperges en mosselen, een primeurproduct om het hele jaar naar uit te zien”, zegt Jan Engelen, Sales & Marketing Directeur Veiling Hoogstraten.

De Hoogstraten® kiwibes is vanaf eind augustus te verkrijgen in de winkel, wat twee à drie weken vroeger is als normaal. Dit jaar is, behalve alle Belgische supermarkten en Albert Heijn in Nederland, ook Lidl Duitsland een verdeler die de Hoogstraten® kiwibes opneemt in het eigen snackgamma.

De nieuwe oogst van de Hoogstraten® kiwibessen zijn sappige smaakbommetjes boordevol vitamine C (70mg/100g), 87,5% ADH*). De kiwibes heeft alle smaak- en gezondheidseigenschappen van een kiwi. Door de handige on the go-verpakking van de kiwibes in een shaker met een inhoud van 125 gram is de kiwibes een erg gebruiksvriendelijke snack voor onderweg of op het werk. Consumenten moeten de vrucht immers niet schillen of snijden want ze wordt als een druif gegeten.

* ADH: Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over Veiling Hoogstraten

Veiling Hoogstraten is een opmerkelijke verschijning in de tuinbouw, in België en daarbuiten. Niet alleen draagt de veiling een rijke geschiedenis met zich mee, als hedendaags bedrijf is ze ook klaar voor de toekomst. De voortdurende zoektocht naar vernieuwing en de bereidheid om duurzaam te ondernemen zijn daarin doorslaggevend.

Die vernieuwing gaat gepaard met een blijvende zorg voor kwaliteit; kwaliteit in producten, kwaliteit in dienstverlening. Alleen zo kan de hechte samenwerking met al haar telers en klanten standhouden.

Veiling Hoogstraten verdeelt enkel groenten en fruit die aan de strengste kwaliteitseisen voldoen. Onder het Hoogstraten® merk vinden we de alombekende aardbeien maar ook kiwibessen en andere bessen (blauwe bessen, rode bessen, frambozen e.d.); Flandria is een nationaal keurmerk met internationale allure; en met Specialty Street weten Flandria en Veiling Hoogstraten telkens weer verrassende nieuwe producten in de markt te zetten.

Meer informatie: www.hoogstraten.eu

Karin Struys Perscontact, UPR Corporate