illycaffè officiële partner Milaan EXPO 2015 voor de koffiecluster

Het bedrijf uit Triëst is verantwoordelijk voor de projecten en het beheer van de ‘koffie ruimte’

Als officiële partner van Expo 2015 is illycaffè in de gemeenschappelijke ruimte van de koffiecluster verantwoordelijk voor de uitwerking en het beheer van de projecten, tentoonstellingen en evenementen gekoppeld aan de wereld van de koffie.  Dat kondigen Giuseppe Sala, Managing Director van EXPO 2015, en Andrea Illy, CEO en Managing Director van illycaffè aan.

De wereldtentoonstelling in Milaan – rond het thema "Feeding the planet. Energy for life" (Voedsel voor de planeet. Energie voor het leven) – zal tradities, creativiteit en innovatie in de voedingsindustrie in de kijker zetten. Het inititatief van het bedrijf uit Triëst beantwoordt aan de doelstelling van de Expo om de koffiecultuur en het belang ervan voor het mondiaal sociaaleconomisch systeem te verspreiden. illycaffè werd gekozen omwille van zijn holistische benadering van dit thema waardoor de deelnemende landen extra gevaloriseerd worden en interculturele partnerships in overeenstemming met de kernwaarden van de Expo vlotter tot stand zullen komen.

Het project is het resultaat van de synergie tussen de knowhow, kennis en relaties die het bedrijf in zijn tachtigjarig bestaan heeft opgebouwd. Dankzij dit uitzonderlijk erfgoed wordt illy wereldwijd erkend als dé autoriteit van de echte Italiaanse espresso. Een grondige kennis van de koffiewereld en van de producerende landen, het streven naar uitmuntendheid, de trend naar duurzame ontwikkeling en de vaardigheid om cultuur- en kunstevenementen op te zetten zijn de belangrijkste drijfveren achter het programma dat illycaffè heeft opgezet voor de gemeenschappelijke ruimte van het koffiecluster, onder toezicht van Roberto Morelli, Business Development Manager van het bedrijf uit Triëst.

"Wij zijn trots om als partner van Expo 2015 te zijn gekozen. Voor ons is dit een prachtige gelegenheid voor uitwisselingen en samenwerking", zegt Andrea Illy. "Wij zullen voor alle bezoekers een weergaloze ervaring creëren over de koffiewereld en de producerende landen. Met tentoonstellingen, evenementen en multimediapresentaties zullen wij het internationale publiek bereiken en de geschiedenis, kennis, innovatie, smaak en passie verspreiden die ons bedrijf aandrijven en verenigd zijn in elke kop illy koffie."

"Dankzij het project dat illy voor Expo Milaan 2015 heeft ontwikkeld, wordt het koffiecluster een van de aangenaamste en interessantste plaatsen van de expo", legt Giuseppe Sala uit. "Dankzij illy is de Italiaanse koffie know how en ervaring goed vertegenwoordigd op de Wereld Expo. Het cluster zal een ideale plaats zijn voor ontmoetingen en uitwisselingen om nieuwe synergieën en veelbelovende samenwerkingen tot stand te brengen."

Dit is het langst durende evenement ooit dat volledig in het teken van koffie staat. Het is het resultaat van een innovatieve samenwerking tussen instellingen en een privéspeler, met de belangrijke steun van het stadsbestuur van Triëst, dé Europese referentie voor koffie, en van partners die de Italiaanse uitmuntendheid in de wereld vertegenwoordigen, zoals Eataly.

De koffiecluster zal tijdens de Expo een reis in de wereld van de koffie voorstellen in een uitzonderlijke expositieruimte en ook een kalender boordevol evenementen toegankelijk voor alle bezoekers van Expo Milaan 2015. Op het programma staan didactische bijeenkomsten, degustaties, conferenties en ook meer informele momenten.

In de gemeenschappelijke ruimte zal de reportage van Sebastião Salgado worden vertoond, bij wijze van speciaal eerbetoon aan de mensen, tradities en geschiedenis van de koffieproducerende landen. Zijn fotografische reis naar de koffieproducerende landen in opdracht van illycaffè begon in 2002. Salgado’s hoofddoel was om het leven en het werk van de koffietelers en de adembenemende schoonheid van deze regio's in beeld te brengen.

Dankzij het netwerk van internationale relaties dat het bedrijf met de jaren heeft uitgebouwd, zal Expo 2015 bovendien deel uitmaken van het promotie- en marktontwikkelingsprogramma van ICO (de internationale koffieorganisatie), het referentieorgaan van de sector. Met behulp van multimedia tools en interactieve systemen is het mogelijk om de koffie wereld in real time te delen en te beleven ook buiten de tentoonstelling en in de gastlanden.

Centraal in het hele project staat de speciale aandacht voor duurzaamheid. Alle meubelen en uitrusting zijn gemaakt uit duurzame ecologische materialen: gebruiksvoorwerpen en speciale settings gemaakt van koffieafval en sommige outfits van koffievezels.

In de koffiebar zal men verschillende koffiesoorten van illy kunnen proeven, bereid en aangeboden door de koffie-universiteit. Alle producten van illy en de illy groep zijn ook verkrijgbaar in de boetiek. Om de ultieme espresso-ervaring te beleven en esthetische en smaakgenoegens te combineren wordt ter gelegenheid van Expo 2015 een nieuwe reeks koffiekopjes gelanceerd.

illycaffè, met hoofdvestiging in Triëst, produceert en verkoopt een unieke mélange espressokoffie en is marktleider in het topsegment van de koffiemarkt. Elke dag worden meer dan 6 miljoen kopjes espessokoffie van illy gedronken. Illy wordt verkocht in meer dan 140 landen over de hele wereld en is verkrijgbaar in meer dan 100.000 van de beste restaurants en koffiebars ter wereld. espressamente illy, de franchiseketen voor Italiaanse koffie, is vandaag actief in meer dan 230 winkels in meer dan 30 landen. Om de koffiecultuur over de wereld te verspreiden, heeft illy een universiteit voor koffie geopend. Dit instituut voor uitmuntendheid biedt theoretische en praktische trainingen aan voor kwekers, barista's en koffieliefhebbers. Hierbij komen alle aspecten van de koffie aan bod. Wereldwijd heeft illycaffè ongeveer 1.050 medewerkers in dienst. In 2013 realiseerde het bedrijf een geconsolideerde omzet van 373,9 miljoen euro. illycaffè koopt groene koffie rechtstreeks van kwekers van de beste Arabica via partnerschappen gebaseerd op duurzame ontwikkeling. Dankzij de samenwerking met de beste kwekers ter wereld - in Brazilië, Centraal-Amerika, India, Afrika en China – ontwikkelt het bedrijf uit Triëst langetermijnrelaties. Zo wordt knowhow en technologie doorgegeven aan de kwekers, die meer dan de normale marktprijzen voor hun producten uitbetaald krijgen. – www.illy.com

Expo 2015 is het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de organisatie en het beheer van de evenementen van Expo Milaan 2015. De organisatie werd in december 2008 opgericht door de Italiaanse overheid (ministerie van Economie en Financiën), de regio Lombardije, het stadsbestuur van Milaan, en de kamer van koophandel, industrie, landbouw, kunsten en ambachten. Meer informatie over het thema "Voedsel voor de planeet, energie voor het leven" en de Expo 2015 vindt u op de website www.expo2015.org.