Ongezonde impulsaankoop aan kassa ingeperkt bij Lidl

‘De gezonde kassa’ van Lidl promoot minifruit, -groenten en gezonde snacks

Vanaf 1 september nemen gezonde snacks en drankjes aan de kassa van de 300 Lidl-winkels het voortouw. Snoepgoed speelt niet langer de eerste viool aan de Lidl-kassa, maar wel een gezond aanbod van dagvers minifruit en -groenten, noten, rijstwafels, gezonde koekjes en drankjes. Met ‘de gezonde kassa’ wil Lidl tegemoet komen aan de wens van veel ouders om het aanbod van snoepgoed aan de kassa van hun supermarkt drastisch te verminderen. Dit is om beter te weerstaan aan de verleiding en de druk van hun kinderen om bij het verlaten van de winkel snel nog wat snoepgoed te kopen. Dit initiatief is een primeur voor ons land.

Uit internationaal onderzoek van Lidl blijkt dat ruim 2 op 3 (70%) klanten de voorkeur geven aan een gezonder aanbod aan de kassa, in plaats van de klassieke overdaad aan chocoladerepen en andere snacks. Meer dan de helft van de ouders (52%) vindt het immers bijzonder moeilijk om hun kinderen te overtuigen gezonder te eten wanneer zij overal en in het bijzonder aan de kassa van de supermarkt, geconfronteerd worden met snacks en fastfood. Maar liefst 68% van de ondervraagde ouders bevestigt aan de kassa hinder te ondervinden van het gezeur van hun kinderen om snoep. 66% van de ondervraagden zegt hier aan toe te geven. Ouders, scholen, overheid en medische wereld leggen nochtans steeds meer de nadruk op het belang van een gezonde en evenwichtige voeding voor de schoolgaande jeugd. Hierbij ligt de nadruk op de consumptie van meer fruit en groenten en minder snoep en fastfood in de strijd tegen overgewicht bij jongeren.

Met het nieuwe schooljaar voor de deur lanceert Lidl daarom ‘de gezonde kassa’. Hiermee willen wij de klassieke impulsaankopen een gezonde draai geven door voortaan een rijk aanbod aan dagvers fruit en gezonde snacks aan te bieden bij het verlaten van de winkel. Zo krijgen ouders en hun kinderen een gevarieerd en gezond kassa-assortiment dat perfect in de lunchbox past”, aldus Evelyne Raymakers, woordvoerster van Lidl België.

Lekker én goedkoop

De gezonde kassa’ van Lidl wil ouders helpen om hun kinderen gezondere snacks mee naar school te geven. Het dagvers aanbod van minifruit en -groenten, bestaande uit een assortiment van appels, peren, paprika’s, komkommers en tomaten, aangevuld met noten, rijstwafels, gezonde koekjes biedt een royale keuze aan lekkere alternatieven voor het klassieke snoepgoed. Dankzij de scherpe prijzen van het assortiment gezonde snacks wil Lidl ook aantonen dat gezond snoepen lekker én goedkoop is.

De kassa is voor de meeste consumenten de achillespees van hun voornemen om minder te snoepen. Daarom is ‘de gezonde kassa’ van Lidl een belangrijke stimulans om de vaak ongezonde impulsaankopen bij het verlaten van de winkel te counteren met een rijk aanbod aan gezonde alternatieven”, besluit Evelyne Raymakers.

Lidl België is een supermarktketen met bijna 300 filialen in België en Luxemburg. De ruim 5.300 werknemers zetten zich dagdagelijks in om verse groenten, fruit en sterke eigen merken aan te bieden voor de hoogste kwaliteit aan de laagste prijs. De Belgische onderneming vertaalt eenvoud en klantgerichtheid in budgetvriendelijk winkelen – zonder afbreuk te doen aan kwaliteit. Bovendien zet Lidl duurzaamheid voorop en werkt het onder de strategie 'Op weg naar morgen' aan een betere toekomst voor mens en natuur.

10 TIPS VOOR EEN LEKKERE EN GEZONDE LUNCHBOX

Op school leren en spelen kinderen de hele dag door. Daarom moeten ze genoeg energie halen uit de lunch en de snacks die je hen meegeeft. Dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het is moeilijker om je oogappel te overtuigen van een sappig tomaatje of peer, dan van een mierzoete chocoladereep.

Tot overmaat van ramp staat aan de kassa van de supermarkt een uitgebreid gamma van allerlei zoetigheden waaraan jij en je kind moeilijk kunnen weerstaan. Daarom start Lidl het schooljaar met ‘de gezonde kassa’. Voortaan vind je aan de kassa bij Lidl een rijk assortiment aan dagvers minifruit en -groenten, gezonde snacks en drankjes tegen scherpe prijzen.

Zo maakt Lidl impulsaankopen bij het verlaten van de winkel heel wat gezonder. De mini-tomaatjes, -appelen, -peren, -paprika’s, -komkommers, noten, rijstwafels, koekjes in kleine verpakkingen en gezonde drankjes passen bovendien perfect in de lunchbox van je kinderen. Hieronder alvast enkele handige en leuke tips om het schooljaar goed en gezond te starten.

Voorbereiding

Een goede start van de dag begint met een goed ontbijt. Zorg dus voor een ontbijt rijk aan vitamines, mineralen en vezels. Deze zorgen voor een goed gevulde maag en veel energie.

Overleg

Bespreek op voorhand wat er in de lunchbox mag en kan zitten. Overleg ook welke gezonde snacks je kind het liefst eet. Zo creëer je de juiste verwachtingen en vermijd je teleurstellingen.

Boterhammen

Zorg voor een energierijke lunch. Kies voor een donkere broodsoort zoals volkorenbrood, roggebrood, speltbrood of notenbrood. Deze bevatten meer vezels en zorgen voor een tragere energieverbranding. Dit bevordert de concentratie.

Beleg

Beleg de helft van de boterhammen met hartig beleg zoals kaas, kippenwit, kalkoenham of een eitje en een lekkere groentesnack. Voor de andere helft van de lunchbox kun je zoet beleg zoals jam of honing gebruiken, aangevuld met een stukje fruit.

Fruit

Fruit is een ideaal tussendoortje. Kies bij voorkeur voor fruit dat niet snel bederft en gemakkelijk kan geconsumeerd worden, zoals appels, peren of bananen. Ook kleinere groentesoorten, zoals minitomaatjes, zijn lekkere snacks.

Noten

Een handvol noten, zoals studentenhaver, pecannoten, paranoten en cashewnoten, zijn een goede aanvulling als gezond tussendoortje. Ze bevatten veel omega-3 en omega-6 en verlagen het cholesterolgehalte. Overdrijf er echter niet mee, want noten bevatten ook veel vet.

Seizoenen

Houd ook voor de lunchbox rekening met de seizoenen bij de keuze van groenten, fruit en andere seizoensgebonden producten. Zo ben je zeker van lekkere en verse producten en koop je prijsbewust.

Water

Voorzie extra water, een sport- of zuiveldrankje. Het is immers belangrijk om de vochtbalans op peil te houden om duizeligheid, hoofdpijn en verminderde concentratie tegen te gaan.

Koekje of snoepje

Voorzie ook een lekker koekje of ander snoepje in de lunchbox. Je kiest best een tussendoortje van minder dan 110 kilocalorieën. Geef daarom de voorkeur aan kleine verpakkingen.

Vraag of de lunch en de tussendoortjes gesmaakt hebben zodat je kunt aanpassen als dat nodig is. Waak er ook over dat alles wel degelijk opgegeten werd.

Evelyne Raymakers Woordvoerster Lidl, Lidl