Pieter Embrechts en Marc Pinilla zetten tanden in scholenactie van Fairtrade Belgium

Start educatieve wedstrijd ‘Fairste Klas’

Pieter Embrechts en Marc Pinilla, ambassadeurs van het scholenproject van Fairtrade Belgium, ‘Max zoekt Klas’ en ‘Ma Classe en fait un Max’, roepen samen alle kinderen van het lager onderwijs op om Fairtrade superhelden te worden. Pieter Embrechts is niet aan zijn proefstuk toe, hij trekt al sinds twee schooljaren de actie in het Nederlandstalig onderwijs op gang. Voor het Franstalig onderwijs wordt hij nu vervoegd door Marc Pinilla, zanger van de Belgisch-Madagascarese popgroep Suarez. Vandaag wordt met een pilootles in de gemeenteschool van Rixensart de campagne afgetrapt. De actie loopt nog tot eind maart 2015. De winnende leerlingen en hun klas maken kans op een bezoek van Pieter Embrechts of Marc Pinilla in de klas. Daarnaast zijn er nog andere Fairtrade prijzen te winnen.

Dit schooljaar kunnen alle lagere scholen in het hele land deelnemen aan de actie “Max zoekt klas” en “Ma Classe en fait un Max”. Via een wedstrijd en een educatieve website (www.maxzoektklas.be en www.laclassedemax.be) wil Fairtrade Belgium kinderen informeren en sensibiliseren over het belang van duurzame voeding en eerlijke handel. Voor de wedstrijd dagen Pieter Embrechts en Marc Pinilla alle lagere schoolkinderen uit om ‘Fairtrade (super)helden’ te worden. Daarvoor moeten ze met de klas drie opdrachten tot een goed einde brengen: zoveel mogelijk Fairtrade labels – te vinden op de fairtradeproducten – verzamelen op een spaarposter, een origineel en lekker Fairtrade recept bedenken en een ‘Fairtade superhelden’ actie organiseren om anderen te laten kennis maken met Fairtrade.

De campagne kadert in een strategie van Fairtrade Belgium om het koopgedrag van de Belgen door middel van sensibilisering te veranderen. Dat is geen overbodige luxe omdat uit recent onderzoek van Fairtrade Belgium blijkt dat 81 procent van de consumenten wel bewust wil consumeren, maar zich toch laat leiden door de goedkoopste prijs”, zegt Lynn Geerinck van Fairtrade Belgium. “Die prijzenoorlog zorgt ervoor dat bewuste en duurzame consumptie op de achtergrond verdwijnt. Door kinderen te sensibiliseren over het belang van duurzame en eerlijke handel wil Fairtrade Belgium een ander koopgedrag initiëren bij de volgende generatie consumenten.”

En de eerlijkste klas wint…Pieter Embrechts en Marc Pinilla

Scholen kunnen zich eenvoudig inschrijven via de website www.maxzoektklas.be en www.laclassedemax.be door het deelnemingsformulier in te vullen en de opdrachten uit te voeren. Verder vinden leerkrachten op de website ook educatieve fiches en leerrijke reportages met Pieter Embrechts gemaakt in Ghana en Peru over cacao en bananen  om hun lessen over Faitrade te onderbouwen. Er zijn 100 winnaars. De eerste 3 klassen in het Nederlandstalig – en het Franstalig onderwijs krijgen een spetterende date met respectievelijk Pieter Embrechts of Marc Pinilla cadeau! De 97 andere beste klassen krijgen ook hele leuke verrassingen van Fairtrade Belgium,” besluit Lynn Geerinck.

Ga naar www.maxzoektklas.be voor meer informatie over deze actie en om deel te nemen aan de wedstrijd.

Over Fairtrade Belgium

Fairtrade Belgium (voorheen Max Havelaar) maakt deel uit van Fairtrade International. Binnen deze organisatie werken producentenorganisaties samen met marktorganisaties aan een eerlijke manier van handeldrijven om op die manier ook boeren en arbeiders in het Zuiden hun toekomst in handen te laten nemen. Tegenover een duurzame productie op sociaal en ecologisch vlak, biedt Fairtrade een aantal economische garanties die vooruitgang mogelijk maken. www.fairtradebelgium.be.

Lynn Geerinck Communicatieverantwoordelijke Fairtrade Belgium