Slechte akoestiek onderschat gezondheidsprobleem  in scholen

Slechte akoestiek onderschat gezondheidsprobleem in scholen

Analyse Hunter Douglas wijst op belang van geluidsabsorberende plafonds in scholen

Geluidsoverlast is een onderschat aspect van het binnenklimaat in publieke ruimten. Zo blijkt dat in 1 op 5 scholen de akoestiek zo slecht is dat deze negatieve gevolgen heeft op de leerprestaties. Overal waar veel mensen komen of samen zijn, speelt akoestiek een cruciale rol in het comfort en kwaliteit van het binnenklimaat. Het onderschatten van de akoestiek leidt achteraf tot dure ingrepen om de geluidsoverlast te verlagen door het plaatsen van tapijt, gordijnen of extra wand- en plafondbekleding. Hunter Douglas wijst daarom op het belang van geluidsabsorberende plafonds voor de realisatie van een optimale akoestiek in scholen. Dit heeft immers aantoonbare voordelen voor het leerproces bij kinderen. Bij nieuwbouw of aanpassingswerken is het aangewezen om eerst naar boven te kijken, naar het plafond. Dit is immers het deel van de ruimte met de grootste vrije opppervlakte en heeft daarmee het relatief grootste akoestisch effect. Om budgettaire redenen wordt het belang van akoestiek echter nog te vaak onderschat door aannemers en opdrachtgevers. De markt biedt vandaag een brede waaier aan akoestische plafondoplossingen die een optimale akoestiek verzekeren, rekening houdend met alle denkbare functionele en esthetische behoeften.

Beter leren

In het onderwijs is akoestiek een belangrijke factor. Uit de ervaring van akoestisch experts blijkt dat leerlingen als gevolg van slechte akoestische omstandigheden veel missen van wat de leraar zegt. Omdat zij zich moeten inspannen om de docent te verstaan, krijgen ze last van concentratieproblemen en vermoeidheid. De slechte akoestiek wordt meestal veroorzaakt door te veel nagalm. Het plafond speelt hierbij een sleutelrol om het probleem van slechte akoestiek in scholen op te lossen. Door een plafondoplossing te kiezen waarbij de nagalm wordt beperkt, zijn leerlingen in staat zich beter te concentreren en gaan de leerprestaties omhoog. Voor de leraar heeft goede akoestiek een positief effect op zijn gezondheid. Hij hoeft zijn stem minder te verheffen en heeft minder stress.

“In het bouwproces krijgt akoestische isolatie niet altijd voldoende prioriteit. Veelal om budgettaire redenen, maar ook omdat het belang onderschat wordt. Onze analyse toont aan dat investeren in een goed en doordacht akoestisch plafond loont: het is een effectieve, efficiënte en esthetische manier om gezonde, productieve omgevingen te creëren voor werken, onderwijs, zorg en wonen,” besluit Linda De Ridder.

Download hier de whitepaper over de analyse van Hunter Douglas:

Over Hunter Douglas

Hunter Douglas is in Nederland en wereldwijd marktleider in innovatieve, esthetische, kwalitatief hoogwaardige raambekleding, zonweringsystemen en architecturale plafond- en gevelpanelen. De producten van Hunter Douglas leveren al bijna 50 jaar een bijdrage aan duurzaam thermisch, akoestisch en visueel comfort in gebouwen in uiteenlopende branches en sectoren, van handel tot industrie en van horeca tot overheid. Dankzij intensieve samenwerking met architecten, ontwerpers en aannemers sluiten deze producten altijd aan bij hun wensen. Een zo klein mogelijke belasting van het leefmilieu en het beperken van afvalstromen spelen een belangrijke rol bij de ontwikkeling, productie, levering en het onderhoud en hergebruik van elk product. Helioscreen Projects, een divisie van Hunter Douglas Belgium en één van de belangrijkste spelers op de Belgische en Luxemburgse markt op het gebied van zonwering in de projectwereld is gevestigd in Lokeren, België.  Lokale organisatieonderdelen op alle continenten omvatten ruim 60 fabrieken, 100 assemblage-installaties en marketingkantoren in meer dan 100 landen. Wereldwijd zetten meer dan 16.500 medewerkers hun talenten en vaardigheden in voor Hunter Douglas.

Karin Struys Perscontact, UPR Corporate