Vraag en aanbod van melk uit balans

Wereldwijde vraag naar melk stijgt met 36% de komende 10 jaar

Tetra Pak®, wereldmarktleider in oplossingen voor kartonnen verpakkingen en voedselverwerking, presenteert vandaag de zevende Dairy Index. Verwacht wordt dat de wereldwijde vraag naar melk tegen 2024 met 36% stijgt. Dit komt voornamelijk door de stijgende welvaart, verstedelijking en de bevolkingsgroei in opkomende economieën zoals Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Maar er is een onevenwicht in de vraag en het aanbod van melk. Enerzijds kan lokaal geproduceerde rauwe melk zeer waarschijnlijk niet voldoen aan de stijgende vraag in de groeimarkten voor zuivelproducten. Anderzijds concurreren de ontwikkelde markten vanwege het melkoverschot om de export van zuivelproducten terwijl ze gelijktijdig kampen met een dalende binnenlandse consumptie.

Export opportuniteiten

Dennis Jönsson, CEO van Tetra Pak Group: "De voorspelde toename van de wereldwijde vraag biedt een enorme kans voor zuivelbedrijven in ontwikkelde markten om melkpoeder en vloeibare zuivelproducten te exporteren naar bijvoorbeeld China. Maar, om ook op de lange termijn succes te garanderen, moeten deze producenten de 'quick wins' van de export afwegen tegen investeren in de groei van binnenlandse markten. Ondertussen staan zuivelbedrijven in importerende markten voor de uitdaging om een duurzaam en kwalitatief hoogwaardig aanbod van melk te genereren en tegelijkertijd de groeiende vraag te beantwoorden. Markten als China en Saoedi-Arabië doen dat op verschillende manieren: meer investeringen in binnenlandse melkveehouderij, samenwerken met gerenommeerde buitenlandse bedrijven en diversificatie van hun aanbod door het introduceren van producten met toegevoegde waarde. Dit zijn maatregelen die helpen om in de toekomst een evenwichtige en duurzame zuivelmelkindustrie te bewerkstelligen."

Exportkansen Inex

Inex, toonaangevende Belgische zuivelproducent, erkende al vroeg de mogelijkheden om de Chinese markt te voorzien van Belgische zuivel. Catherine Gilain, Afgevaardigd Bestuurder  bij Inex: Vooral onze focus op kwaliteit en betrouwbaarheid in combinatie met de aseptische afvultechnologie van Tetra Pak maakt onze producten zeer geschikt voor export naar China. Naar aanleiding van onze succesvolle samenwerking zoeken wij naar nieuwe Chinese partners, voor ons is het interessant dat Tetra Pak actief partijen verbindt om zo nieuwe afzetmogelijkheden te creëren. Zo hebben we beslist om deel te nemen aan de grootschalige World of Food beurs in Beijing eind november dit jaar, waar Tetra Pak expositieruimte biedt zodat wij onze zuivel expertise kunnen voorstellen aan geïnteresseerde Chinese bedrijven”.

Bekijk de zevende Tetra Pak Dairy Index op: www.tetrapak.com/dairyindex

Over Tetra Pak

Tetra Pak is wereldmarktleider in voedselverwerkings- en verpakkingsoplossingen. In nauwe samenwerking met klanten en leveranciers, maakt Tetra Pak veilige, innovatieve en milieubewuste producten die iedere dag honderden miljoenen mensen bereiken in meer dan 170 landen over de hele wereld. Met ruim 23.000 werknemers in meer dan 85 landen, hecht Tetra Pak zeer veel waarde aan verantwoord industrieel leiderschap en een duurzame benadering van business. Het motto "PROTECTS WHAT'S GOOD™" reflecteert de bedrijfsvisie om voedsel veilig en bereikbaar te maken, waar ook ter wereld.

Tetra Pak, het Tetra Pak logo en PROTECTS WHAT’S GOOD zijn trademarks en behoren tot de Tetra Pak Groep.

Birgit Kamp Marketing & Communications Manager, Tetra Pak
Karin Struys Perscontact, UPR Corporate